Friday, 18 April 2014

Jurnal BM (18 April 2014)

Saya tidur satu bilik bersama Mursyid oleh sebab rakan sebilik saya tiada. Jadi, pada pagi tadi saya bangun agak lambat kerana Mursyid terlupa untuk mengejutkan saya dari tidur. Saya pergi ke perhimpunan lambat lima minit kerana bangun lambat. Tetapi, tiada sesiapa pun yang sedar. Cikgu Zaza dan Miss Sue tidak memasuki kelas atas sebab-sebab yang tertentu. Jadi, dua jam pertama belajar tiada cikgu yang memasuki kelas 1K3. Kami hanya belajar mata pelajaran Falsafah dan diikuti dengan 'Spiritual Circle' atau 'Usrah'. Buat pertama kali di Quad P, pada hari Jumaat kebanyakan pelajar Muslim tidak tidur ketika khutbah Jumaat termasuk saya sendiri. Pada malam pula, saya terlibat dengan perbincangan untuk Sambutan Hari Guru di Quad P oleh kerana malam ini tiada 'Prep'. Jadi, untuk mengakhiri 'Jurnal' ini. Saya ingin berkongsi Hadith yang saya dapat ingat semasa khutbah Jumaat tadi. Dari Hudzaifah bin Yaman r.a, Rasulullah SAW bersabda ”Siapa yang tidak ihtimam (peduli) terhadap urusan umat Islam, maka bukan golongan mereka.” (HR At-Tabrani). Moga dapat mendalami Hadith tersebut. :)

No comments:

Post a Comment